Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego
Urząd Miasta Biała Podlaska
Wydział Rozwoju Miasta
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 3
21-500 Biała Podlaska
Michał Romanowski
tel. 83 341 69 76
e-mail: michal.romanowski@bialapodlaska.pl
Gmina Miejska Biała Podlaska
2008.1.11 - 2012.12.31
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
OŚ PRIORYTETOWA V: TRANSPORT
Działanie 5.1 Regionalny układ transportowy
21 401 828,24 zł
8 026 892,32 zł
13 374 935,92 zł
Celem głównym projektu jest poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej miasta.
Projekt jest zorientowany na przełamanie jednej z głównych, istniejących barier rozwojowych miasta i regionu tj. niskiej jakości i dostępności połączeń komunikacyjnych i będzie narzędziem realizacji celów określonych w RPO WL 2007-2013. Cel projektu jest zgodny z celem Osi Priorytetowej V: Transport RPO WL 2007-2013 jakim jest "poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Lubelszczyzny" oraz celu działania 5.1 Regionalny układ transportowy - "usprawnienia powiązań komunikacyjnych poprzez rozwój infrastruktury drogowej o znaczeniu regionalnym".
Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na usprawnienie systemu komunikacji w regionie lubelskim i mieście Biała Podlaska.
Istotną barierą rozwojową województwa lubelskiego i miasta Biała Podl. jest niedostateczny stan infrastruktury drogowej, który ogranicza możliwość wykorzystania istniejących potencjałów rozwojowych oraz zew. powiązań komunikacyjnych. Problem jakości powiązań komunikacyjnych szczególnie widoczny jest we wschodniej części miasta, w której zlokalizowany jest projekt będący przedmiotem niniejszego wniosku. Główną arterią komunikacyjną dla tego obszaru jest Al. Solidarności, która:
Znajdujący się w ciągu opisywanej drogi most na rzece Krzna jest w złym stanie technicznym, w związku z tym niezbędne było wprowadzenie ograniczenia nośności mostu do 10 t oraz zawężenie jezdni uniemożliwiające jednoczesne odbywanie się ruchu w dwóch kierunkach (ruch "wahadłowy"). Zakazano także wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów ponadnormatywnych. Również stan nawierzchni odcinków drogowych objętych niniejszym projektem wymaga pilnej interwencji w zakresie poprawy jakości nawierzchni oraz uzupełnienia niezbędnych dla bezpieczeństwa i płynności komunikacji obiektów inżynierskich.
Planowana inwestycja jest niezwykle istotna dla rozwoju wew. powiązań komunikacyjnych miasta oraz wykorzystania zew. powiązań komunikacyjnych w skali ponadregionalnej i międzynarodowej (obecność drogi krajowej nr 2 - transeuropejski korytarz transportowy E - 30). W związku z tym należy stwierdzić, iż realizacja przedmiotowego projektu wpłynie pozytywnie na układ komunikacyjny miasta, przyczyniając się do zwiększenia konkurencyjności Białej Podl. w skali regionalnej i krajowej, poprawy warunków życia mieszkańców oraz ich bezpieczeństwa, a także będzie istotnym stymulatorem rozwoju gospodarczego całego regionu lubelskiego. Do najważniejszych efektów społ - gosp. uzyskanych w wyniku wdrożenia opisywanego przedsięwzięcia będą należały:
W wyniku realizacji projektu powstanie arteria komunikacyjna w całości zlokalizowana we wschodniej części miasta Biała Podlaska. Początek drogi stanowił będzie włączenie Alei Solidarności do drogi krajowej nr 2 Świecko - Poznań - Warszawa -Terespol, a następnie przebiegała do połączenia z ulicami: Sidorską i Brzegową. Końcowym elementem drogi będzie skrzyżowanie z w/w ulicami, które zaprojektowano jako rondo o czterech wlotach. Wzdłuż drogi przebiegała będzie ścieżka rowerowa o nawierzchni bitumicznej i szerokości 2,5 m. Ponadto na odcinku od km 0+102 do km 1+785,97 wybudowany zostanie chodnik z betonowej kostki brukowej. Wybudowane również zostaną trzy pary zatok autobusowych, co przyczyni się do usprawnienia komunikacji oraz poprawy bezpieczeństwa pasażerów. Droga oznaczona zostanie oznakowaniem pionowym z grupy znaków średnich oraz oznakowaniem poziomym.