Inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego
Urząd Miasta Biała Podlaska
Wydział Rozwoju Miasta
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 3
21-500 Biała Podlaska
Michał Romanowski
tel. 83 341 69 76
e-mail: michal.romanowski@bialapodlaska.pl
Priorytet ZPORR:
1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów
Działanie ZPORR:
Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.
Poddziałanie:
1.1.2 Infrastruktura transportu publicznego.
Zadania związane z realizacją usług przewozowych na terenie miasta Biała Podlaska i w strefie podmiejskiej realizuje Miejski Zakład Komunikacyjny działający w formule zakładu budżetowego, który nie posiada osobowości prawnej, a osobowość ekonomiczną ograniczają zasady gospodarki finansowej.
Zakład dysponuje 35 autobusami, z czego tylko 1/3 nadaje się do eksploatacji (stąd wysokie koszty remontów taboru). Negatywnie oceniane są warunki podróżowania i nieprzystosowanie autobusów do przemieszczania się osób niepełnosprawnych. MZK posiada ubogie pod względem wyposażenia zaplecze techniczne, w szczególności uciążliwy jest brak własnej stacji paliw i myjni autobusowej.
Łączna długość linii obsługiwanych przez MZK wynosi 240 km, w tym: 19 linii autobusowych w dni robocze, 13 linii w soboty, a 11 linii w niedzielę i święta. Układ linii MZK uzupełnia 1 linia obsługiwana przez przewoźnika prywatnego o długości 6 km.
Główny węzeł przesiadkowy stanowi przystanek na dworcu PKP co w połączeniu z planowaną budową dworca autobusowego w bezpośrednim sąsiedztwie uczyni z tego miejsca zintegrowany węzeł przesiadkowy komunikacji autobusowej, kolejowej i miejskiej. Na większości linii częstotliwość kursowania autobusów wynosi zaledwie 1kurs/godz., a dwukrotne przerwy 2-godzinne obniżają dodatkowo poziom atrakcyjności przewozów zbiorowych w Białej Podlaskiej. Przeznaczenie małej liczby autobusów do obsługi dużej liczby linii skutkuje niską częstotliwością kursowania autobusów i obniża atrakcyjność transportu miejskiego. Ponadto jakość istniejących przystanków autobusowych wymaga pilnej modernizacji.
Analiza istniejącego stanu transportu publicznego w Białej Podlaskiej pokazuje, że bez kompleksowej restrukturyzacji systemu komunikacji w mieście, transport zbiorowy w Białej Podlaskiej ulegnie degradacji. Odnotowany w 2003r., po raz pierwszy od wielu lat, wzrost wpływów ze sprzedaży biletów stanowi o potrzebie rozwoju komunikacji miejskiej, szczególnie w aspekcie coraz szerszej liczby studentów oraz potencjalnego rynku pracy.
Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu liczby podróży wykonywanych komunikacją miejską.
Podstawowym celem projektu jest poprawa funkcjonowania transportu publicznego w mieście Biała Podlaska.
Wdrożenie restrukturyzacji systemu komunikacji spowoduje:
Funkcjonowanie MZK w strukturach spółki kapitałowej umożliwi dostosowanie podmiotu do reguł gry rynkowej oraz ograniczy możliwości przerzucania skutków finansowych ewentualnej niegospodarności w ciężar środków budżetowych. Zmiana statusu firmy z zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego pozwoli na:
Całkowity koszt kwalifikowany projektu został oszacowany na poziomie 8 603 000,00 PLN.
Założono następujące źródła finansowania kosztów projektu:
Serwis Urzędu Miasta Biała Podlaska
Serwis ZPORR prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
Serwis ZPORR prowadzony przez Lubelski Urząd Wojewódzki
Serwis ZPORR prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Gospodarki
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Serwis funduszy strukturalnych proqwadzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Urząd Zamówień Publicznych
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Przedmiotem projektu jest racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście Biała Podlaska i w sąsiadujacej z miastem gminie Biała Podlaska. Projekt obejmuje:
Termin realizacji obejmuje lata 2005 - 2007.