Inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego
Urząd Miasta Biała Podlaska
Wydział Rozwoju Miasta
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 3
21-500 Biała Podlaska
Michał Romanowski
tel. 83 341 69 76
e-mail: michal.romanowski@bialapodlaska.pl
Priorytet ZPORR:
1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów
Działanie ZPORR:
1.1 Modernizacja i rozbudowa regilnalnego układu transportowego.
Poddziałanie:
1.1.1 Infrastruktura drogowa
Istotnym czynnikiem mającym wpływ na aktywizację regionu jest poprawa jego dostępności komunikacyjnej. Oznacza to lepszy dostęp do sieci dróg krajowych i międzynarodowych, a także poprawę miejskich systemów transportowych, w tym transportu publicznego, w celu zwiększenia atrakcyjności miast jako miejsca rozwoju działalności gospodarczej. Biała Podlaska, licząca 58 tysięcy mieszkańców, jako ponadlokalny ośrodek rozwoju posiada znakomity potencjał społeczno-gospodarczy, nie bez znaczenia jest też znakomite położenie miasta, przy drodze międzynarodowej E-30 oraz magistrali kolejowej E-20. Czynniki te wymagają wsparcia i interwencji w podstawową infrastrukturę drogową na obszarze miasta.
Wewnętrzny układ drogowo-uliczny miasta tworzą przedłużenia dróg zewnętrznych oraz rozbudowana sieć dróg wewnętrznych. Charakterystyczną cechą wewnętrznego układu drogowo-ulicznego Białej Podlaskiej jest:
Na koniec 2003 roku w Białej Podlaskiej było łącznie 214,4 km wszystkich dróg, przy czym długość dróg utwardzonych (bez obwodnicy) wynosiła 97,4 km, co odpowiada wskaźnikowi gęstości sieci ulicznej w odniesieniu do dróg utwardzonych 1,97 km/km2 i jest to jeden z niższych wskaźników gęstości sieci ulicznej w miastach polskich o zbliżonej do Białej Podlaskiej wielkości, usytuowanych na wschód od rzeki Wisły.
Sygnalizacja świetlna funkcjonuje na 13 skrzyżowaniach ulic układu podstawowego. Są to sygnalizacje pracujące w systemie stałoczasowym, a część z nich posiada zużyte technicznie sterowniki.
Podstawowy układ drogowy Białej Podlaskiej składa się z 2 odrębnych podukładów (północnego i południowego), połączonych ze sobą czterema mostami przez rzekę Krznę. Obsługa pasażerska terenów zamiejskich zapewniona jest przez 2 dworce komunikacji zewnętrznej - kolejowy w części południowej i autobusowy w części północnej. Obecna lokalizacja dworca PKS w centrum miasta, chociaż wygodna ze względu na położenie w stosunku do infrastruktury miejskiej, jest uciążliwa dla mieszkańców (hałas), jak również dla osób zmieniających środek lokomocji z PKS na PKP. Zgodnie z zapisami strategii rozwoju miasta dworzec PKS powinien zostać przeniesiony w sąsiedztwo dworca PKP z koniecznością integracji w zakresie obsługi pasażerów. Wymaga to przygotowania dogodnego układu komunikacyjnego.
Obsługa pasażerska miasta (wewnętrzna) zapewniona jest przez MZK. Układ linii i tras dostosowany jest do głównych źródeł i celów ruchu miejskiego z charakterystyczną cechą zbiegania się prawie wszystkich linii obok dworca PKP, ważnego dla miasta punktu komunikacyjnego. Na niektórych odcinkach ciągów komunikacyjnych w układzie północ-południe natężenia ruchu są bliskie przepustowości ulic, co powoduje znaczne pogorszenie warunków ruchu. Koniecznym, więc jest kompleksowe zmodernizowanie istniejącego układu oraz jego racjonalizacja poprzez zwiększenie przepustowości ulic oraz przeniesienie części ruchu na Al. Jana Pawła II.
Planowane remonty mostów na rzece Krznie są bardzo istotnymi działaniami dla usprawnienia funkcjonowania układu drogowo - ulicznego. Stan ich technicznego zużycia oraz deformacje podłoża, jakie nastąpiły w rejonie mostów przez rzekę Krznę wymagają wykonania szybkich działań modernizacyjnych, niezbędnych dla utrzymania sprawności układu drogowo - ulicznego i przejezdności Al. Jana Pawła II i Al. 1000-lecia.
Budowa ulic Władysława Jagiełły i Księcia Witolda usprawni drożność komunikacyjną w północnej części miasta, poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz warunki środowiska zamieszkania.
Wszystkie zadania obejmujące modernizację sygnalizacji świetlnej mają na celu dostosowanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach do wymogów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wraz załącznikami /D.U. nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r./
Głównym celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania systemu transportowego miasta Biała Podlaska. Zakładana w projekcie modernizacja i rozbudowa sieci transportowej miasta Biała Podlaska jest niezbędna do poprawy warunków sprzyjających:
Całkowity koszt kwalifikowany projektu został oszacowany na poziomie 4 995 172,44 PLN.
Założono następujące źródła finansowania kosztów projektu:
Serwis Urzędu Miasta Biała Podlaska
Serwis ZPORR prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
Serwis ZPORR prowadzony przez Lubelski Urząd Wojewódzki
Serwis ZPORR prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Gospodarki
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Serwis funduszy strukturalnych proqwadzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Urząd Zamówień Publicznych
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Przedmiotem projektu jest zbiór inwestycyjnych zadań infrastrukturalnych w systemie transportowym miasta Biała Podlaska, których celem jest modernizacja i racjonalizacja funkcjonowania systemu. Projekt obejmuje następujące zadania inwestycyjne:
Termin realizacji obejmuje lata 2004 - 2006.